Elevernes trivsel er et strategisk indsatsområde for Struer Statsgymnasium, fordi trivslen udgør grundlaget for et sundt og frugtbart læringsmiljø.
Eleverne trives godt på Struer Statsgymnasium, fordi vi ikke bare har fokus på det i forbindelse med målingerne, men hver eneste dag. For os er det vigtigt at eleverne føler sig set og hørt, og derfor har vi en hel stribe udvalg, hvor eleverne har direkte adgang til at komme med forslag til forbedringer
Den nationale elevtrivselsmåling
Hver år måles trivslen nationalt, og her kan man se resultaterne fra de gennemførte nationale målinger for de enkelte uddannelser.
Forklaringer:
LGS: landsgennemsnit
”Farvekoderne angiver udviklingen fra 2021-2022 på SSG. Rød angiver at trivslen er faldet ift. sidste måling, grøn at den er på niveau og blå at den er steget.
Tal (1-5): For alle områder gælder at jo hørere tallet er, des bedre er trivslen. Et højt tal for mobning er udtryk for at få elever oplever sig mobbet. Et højt tal for pres og bekymringer udtrykker at eleverne i mindre grad føler sig presset.
IB: 1i og 2i laver egne trivselsundersøgelser.
Sådan her arbejder vi systematisk med resultaterne fra trivselsmålingerne.”
Skoleindsatser | Tema | Uddybning | Handling |
Mange uddannelser – En skole | Fælles oplevelser Tilhørsforhold | Flere fællestimer med generel appel Bedre fredagscaféer Bedre fællessamlinger | Nedsættelse af fællestimeudvalg: Go Morn SSG Mindst to fællestimer for alle Elevaktivitetsudvalg |
Styrkelse af feed back til eleverne | Evalueringsformer | Gennemføre forsøg med den formative og summative evaluering på c-niveaufag, som typisk er 1.årige og uden skriftlig dimension | Vidensdeling i form af oplæg samt katalog forankret i Pædagogisk udvalg |
Uddannelses- indsatser | Tema | Uddybning | Handling |
STX | |||
Bedre styring af IT | Eleverne efterlyser større styring af mobil og pc i klasserummet | Uddannelseschef og lærere Revitalisering af indsats fra 2017 | |
Opgaveplanlægning | Koordinering af skriftlige opgaver | Uddannelseschef og klasseteam | |
HHX | |||
Opgaveplanlægning | Koordinering af skriftlige opgaver | Uddannelseschef og klasseteam | |
Mere indflydelse på uv-former | Eleverne vil gerne undgå perioder hvor samme arbejdsform anvendes i mange fag. | Underviserne skal oftere drøfte arbejdsformer for nyt forløb/ ny periode med eleverne | |
IB | |||
Integration på SSG | IB eleverne ønsker højere integration i SSG-fællesskabet | Højere deltagelse i fælleskabsaktiviteter: fredags cafe, fester osv. | |
HF | |||
Motivation | Elevernes motivation skal styrkes | Flere varslede afslutningsevalueringer ved opsamling på forløb. Gerne feedback ift. fagligt niveau i skriftlige opgaver. | |
Svære opgaver | Svært at komme i gang med opgaver | ”Åbne” opgaver på klassen | |
Klassekultur | Eleverne vil gerne flere sociale introtiltag | Biograftur, fællesspisning og lign. |
Et særligt indsatsområde er Struer Statsgymnasiums fastholdelsesarbejde med at sikre at flest muligt elever med fagligheden på plads gennemfører deres uddannelse. Læs mere i vores Fastholdelsesindsatsen
Personaletrivsel
Hvert tredje år gennemfører vi den lovmæssige arbejdspladsvurdering (APV), som vi bruger til at kortlægge det samlede arbejdsmiljø. Resultatet af arbejdspladsvurderingen indgår i det løbende arbejde med at sikre et attraktivt arbejdsmiljø.
En gang årligt drøfter samarbejdsudvalget personalepolitiske tiltag, der tilsammen skal være med til at styrke SSG som en attraktiv arbejdsplads.
Klik på linket for at se oversigt over personalepolitiske tiltag:
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.