Højere handelseksamen (HHX) er en almendannende og studieforberedende uddannelse med en erhvervsrettet profil inden for de merkantile fag.
Uddannelsen varer 3 år og er opdelt i et grundforløb, der fra skoleåret varer 3 måneder, og et studieretningsforløb, der varer 2 år og 7 måneder.
Både på grundforløbet og på studieretningsforløbet bruges en del af uddannelsestiden til studieområdet, der skal give sammenhæng mellem fagene.
På uddannelsen har du obligatoriske fag og valgfag. Fagene findes på op til tre niveauer: A, B og C, hvor A er det højeste. På HHX skal mindst fire af fagene være på A-niveau, mindst tre af fagene på B-niveau og mindst et af fagene på C-niveau.
På HHX tilrettelægges uddannelsen hos os med udgangspunkt i 4 studieretninger:
Mange af de fag, du får i grundforløbet, kender du i forvejen. Det er bl.a. dansk, engelsk, matematik og samfundsfag. Men du vil også få undervisning i nye fag.
Ved afslutningen af grundforløbet skal du vælge en studieretning. En studieretning består normalt af to fag, der er samlet i en pakke. Når du vælger din studieretning, er du med til at vægte mellem de fag, du gerne vil tone din uddannelse med, fx afsætning, international økonomi eller et fremmedsprog.
Fagene på hhx findes på op til tre niveauer: A, B og C, hvor A er det højeste. Der er krav til, hvor mange fag du skal have i alt, og hvordan du kan sætte dem sammen. En samlet hhx består generelt af mellem 12 og 15 fag.
Obligatoriske fag og niveau:
Afsætning – Mindst B |
Dansk A |
Engelsk A |
Erhvervsjura C |
2. fremmedsprog begyndersprog* A eller |
2. fremmedsprog fortsættersprog** – Mindst B |
International økonomi – Mindst B |
Matematik – Mindst B |
Samfundsfag C |
Historie B |
Virksomhedsøkonomi – Mindst B |
* Fransk, italiensk, russisk, spansk og tysk |
** Fransk og tysk |
2. fremmedsprog er et begyndersprog på A-niveau eller et fortsættersprog på mindst B-niveau. |
HH1 – grundforløb (efterår)
Grundforløbet består – ud over de obligatoriske fag – af 2 projekter:
Sprogforløb – Almen sprogforståelse (AP)
Iværksætteri – introduktion til økonomifagene
Rammen for grundforløbet
Identitet
I grundforløbet sker der et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af virksomhedsøkonomiske, samfundsfaglige/samfundsøkonomiske og humanistiske områder. Der arbejdes med teorier og metoder om individ, virksomhed og samfund i tilknytning til almenmenneskelige spørgsmål og kulturelle, økonomiske og politiske fænomener. En teoretisk- analytisk og en praktisk-virkelighedsnær tilgang fra fagområderne forenes. På tværs af fag stilles stadig dybere spørgsmål, og der reflekteres over svar og argumenter.
Formål
I grundforløbet udfordres elevernes kreative og innovative evner samt deres kritiske sans i anvendelsen af faglig viden og metoder gennem fagligt samarbejde, ligesom deres evne til at producere viden om praktisk-teoretiske problemstillinger af almen, økonomisk og samfundsmæssig karakter fremmes. Eleverne udvikler deres evne til at sammenholde viden og metoder fra forskellige fag (transfer), hvilket bidrager til at kvalificere deres valg af studieretning og deres refleksioner over egen studiepraksis.
Formålet med grundforløbet er endvidere at udvikle elevernes forståelse af sig selv som individer og borgere i et demokratisk samfund og at styrke deres evne til på et fagligt og metodisk grundlag at forholde sig analytisk, reflekterende og ansvarligt til deres omverden og deres egen udvikling og herigennem at udvise forståelse for menneskers forskellighed på baggrund af personlige, sociale og kulturelle faktorer.
Endelig skal grundforløbet medvirke til, at eleverne udvikler deres sproglige og kommunikative indsigt og erfaring samt bevidstgøres om motion og sundheds betydning for fysisk og psykisk velbefindende samt indlæring.
Opsamlende kan man sige, at grundforløbet samlet set skal:
gøre eleverne til gymnasieelever
Faglige mål
I forbindelse med de enkelte temaforløb er beskrevet en række faglige mål, som eleverne skal nå. Men foruden disse mål skal eleverne desuden blive i stand til at:
reflektere over forskellige arbejdsformer.
Faglige forløb
I grundforløbet indgår elementer fra det virksomhedsøkonomiske, samfundsfaglige/samfunds- økonomiske såvel som det humanistiske/sproglige område. De enkelte temaforløb har hvert sit fokuspunkt, men der vil i forskelligt omfang blive inddraget dele fra alle områder i alle forløbene.
For nærmere uddybelse se de enkelte temaforløb.
Didaktik
Undervisningen i grundforløbet tilrettelægges som temaer, hvis belysning kræver inddragelse af flere fag og hovedområder. Det gøres klart for eleverne ved begyndelsen af hvert tema, hvad der er dets fokuspunkter og mål. De forskellige temaer giver hver på sin måde anledning til refleksion over kompetancemål samt indholdsmæssige og metodiske problemstillinger. Desuden indgår der i temaforløbene en række fagligt relevante studiemetoder, hvis sigte bl.a. er at udvikle eleverne fra folkeskoleelev til gymnasieelev. Generelt skal temaerne tilskynde til elevernes udvikling af selvstændighed, samarbejdsevne og refleksive tænkning. Arbejdet i grundforløbet veksler mellem praktiske, kreative, innovative processer og teoretiske tilgange. Dette arbejde tilrettelægges med progression og i et samspil mellem fagene.
Arbejdsformer
Med bl.a. elevernes personlige og faglige udvikling for øje byder grundforløbet på en række forskellige arbejdsformer. Valg af arbejdsform sker under hensyn til det pågældende faglige område samt til elevforudsætninger. Der etableres en progression i arbejdsformer fra det mere lærerstyrede til det mere elevstyrede, og således at stadig flere studiemetoder og arbejdsformer tages i brug. Case- og projektorienterede arbejdsformer er gennemgående i forløbene.
Elevernes arbejde omfatter et bredt spektrum af udtryksformer, herunder skriftligt arbejde som en særlig studieforberedende arbejdsform med proces- og produktorienterede skrivninger.
Arbejdet med temaforløbene munder ud i forskellige former for evaluering, der dokumenterer elevernes erhvervede faglige og studiemæssige kompetencer. Eleverne gemmer diverse arbejder i en portfolio, således at en progression i udviklingen af deres faglige og studiemæssige kompetencer gennem grundforløbet kan identificeres ved den endelige evaluering.
Evaluering
I grundforløbet evalueres eleverne ved afslutningen af hvert temaforløb med en test, der prøver det stof, som det enkelte temaforløb har behandlet. Testen rettes af enten eleverne selv i grupper eller af en lærer. Den løbende evaluering skal sikre, at eleverne reflekterer over deres faglige udvikling i sammenhæng med progressionen i fagene og i grundforløbet samt i forhold til deres udvikling fra folkeskoleelev til gymnasieelev. Den skal stimulere den individuelle og fælles refleksion over udbyttet af undervisningen.
Skolens samlede valgfagsudbud.
Valgfagene vælges typisk i 2.hhx og gennemføres i 3.hhx
Valgfag for HHX
Virksomhedsøkonomi A
International økonomi A
Matematik A
Tysk A
Informatik B
Finansiering C
Design C
Psykologi C
Innovation C
Idræt C
Mediefag C
Musik C
Latin C
Filosofi C
Både studieture og ekskursioner af kortere eller længere varighed er en naturlig del af undervisningen på HHX.
Hvert år bliver der planlagt en 5-dages studietur i 2hhx, i uge 40. Turene har de seneste år gået til New York, Barcelona, Rom, London eller Berlin. Skolen har fastsat en maksimal udgift på 4100,00. Dette beløb skal dække rejse, ophold og fagligt program(indgange). Christian Donslund kan dispensere fra beløbsgrænserne i særlige tilfælde.
Samlet udgift til ekskursioner for eleverne
Den samlede udgift til ekskursioner og studierejser i løbet af skoletiden varierer naturligvis noget efter antal aktuelle ekskursioner, men vil for den enkelte elev typisk beløbe sig til maksimalt 7.000,- kroner. Hertil kommer lommepenge samt evt. udgifter i forbindelse med særlige ekskursioner.
Dogmeregler for studieture på SSG
I planlægningen, udviklingen og gennemførelsen af skolens studieture skal følgende søges opfyldt:
Den gode studietur:
Skolens Studie- og ordensregler er naturligvis også gældende på studietur mv.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |