Download tidsplanen, skemaet og vejledning
VEJLEDNING OM STUDIERETNINGSPROJEKTET I 3.G
Studieretningsprojektet er en eksamensdisciplin og optræder selvstændigt på studentereksamensbeviset. Karakteren har vægten 2 ligesom A-niveaufagene. Der er tale om en individuel opgave.
Nedenstående er ment som en række praktiske råd til opgaveskrivningen. Der henvises generelt til
STX-bekendtgørelsens læreplan om studieretningsprojektet og vejledningen hertil, som du kan finde på følgende link:
Det er især vigtigt, at du orienterer dig i den nævnte læreplan, hvor både de faglige mål og bedømmelseskriterierne står beskrevet.
FAG, HOVEDFAG OG OMRÅDE
Der skal i opgaveformuleringen stilles krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i de indgående fag i projektet, og der må ikke udelukkende indgå stof, som er anvendt i undervisningen, men projektet må gerne udarbejdes i forlængelse af emner og materialer, der er arbejdet med på klassen.
Du skal nærmere præcisere, hvilket område inden for faget du ønsker at beskæftige dig med. Valget af område skal ske i samråd med faglærerne og du udarbejder under vejledning en problemformulering, og ud fra problemformuleringen udarbejder vejlederne den endelig opgaveformulering.
Senest mandag d.20. januar 2020 skal du have valgt fag og senest mandag d.7. februar 2020 skal du have valgt område (se blanketten).
Det er dit eget ansvar at få afleveret blanketten rettidigt til kontoret. Husk at både du og
faglærerne skal have underskrevet valget af fag og område. Husk at udfylde blanketten med
blæk/holdbar skrift.
Vejledere:
Eleven har ikke krav på at have sine faglærere som vejledere. I fag, hvor der er mange elever, der skriver studieretningsprojekt, vil vejlederopgaven blive delt ud på andre faglærere (inden for de relevante fagkombinationer); der kan derfor være tilfælde, hvor flere elever fra samme klasse har forskellige vejledere, som ikke altid er klassens normale faglærer.
Eleven skal have mulighed for at søge vejledning i selve skriveperioden, og det er således tilladt at der foregår vejledning i selve skriveperioden. Nærmere retningslinjer herom meddeles af vejlederne.
OPGAVEFORMULERING
Når fag og område er valgt, og når elev og vejledere herefter har talt sammen for i fællesskab at få
indkredset emnet inden for området, udformer eleven en problemformulering og ud fra den laver vejlederne opgaveformuleringen. Det er med andre ord vejlederne, som i sidste instans formulerer det projekt, som du skal skrive. Opgaveformuleringen skal have en sådan form, at du ikke på forhånd kan udarbejde den endelige besvarelse. Opgaveformuleringen skal være konkret og afgrænset, og den skal i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af dig.
Flere elever kan godt vælge samme område, men skal i sådanne tilfælde have forskellige opgaveformuleringer. Vejlederne i de enkelte fag koordinerer arbejdet, således at to eller flere elever ikke får udleveret samme opgaveformulering.
Opgaveformuleringen er strengt hemmelig indtil fredag d. 13. marts 2020 kl. 9.00, hvor alle elever kan hente deres opgaveformulering på Netprøver.dk ved at logge ind med deres UniC password.
SKRIVEPERIODEN
Fra fredag d. 13. marts 2018 kl. 9.00 til fredag d. 27 marts 2018 kl. 9.00 har 3.g’erne skriveperiode til studieretningsprojektet. Der er afsat nøjagtig to uger til arbejdet med projektet, hvor der ikke er planlagt anden undervisning i 3.g.
I perioden, hvor du skriver, skal du have mulighed for at komme i kontakt med vejlederne for at få besvaret dels konkrete opgavetekniske spørgsmål, men vejlederne må også gerne læse dele af opgaven igennem og kommentere på det. De må dog ikke give en egentlig vurdering af indholdet i opgaven. Hvis ikke det på forhånd er aftalt mellem dig og dine vejledere, hvordan kontakten kan ske, kan du altid få hjælp gennem skolens administration.
Skolens lokaler, bibliotek og øvrige udstyr vil være til rådighed for dig i de uger, projektet skrives.
Laboratorier og andre særlige faciliteter vil være til rådighed i passende omfang, og i eksperimentelle fag vil en af fagets lærere efter aftale være til stede for at kunne give praktiske råd og vejledning i korrekt anvendelse af apparaturer mv.
OPGAVER I FREMMEDSPROG
Hvis du vælger at skrive et projekt, der involverer et fremmedsprog, skal det udarbejdes på dansk.
RESUME PÅ DANSK
Projektet skal indeholde et kort resume af projektets hovedindhold på dansk (10-15 linjer). Evt. udeladelse af resumeet trækker meget ned i den samlede bedømmelse.
OMFANG
Besvarelsens udarbejdes på dansk og besvarelsens omfang bør medmindre andet angives i opgaveformuleringen have et omfang på 15-20 sider (printede A4-siders egentlig tekst, skriftstørrelse 12 og 1½ linjeafstand). Indholdsfortegnelse, resume, noter, litteraturlister, grafer og tabeller samt eventuelle illustrationer og tekstbilag medregnes normalt ikke heri. For nærmere afklaring af projektets omfang, henvises til vejlederne.
AFLEVERING
Projektet skal, for at kunne bedømmes, uploades senest fredag d. 27. marts 2020 kl. 9.00.
Afleveres opgaven ikke rettidigt, vil den ikke kunne bedømmes, og du vil ikke kunne indstilles til eksamen til sommer.
Aflevering sker på Netprøver.dk og det er elevens eget ansvar at opgaven bliver uploaded til tiden. Alle uploadede opgaver bliver automatisk tjekket for plagiat i Urkund.
BEDØMMELSE
Projektet bedømmes af en af vejlederne og en censor udpeget af Undervisningsministeriet således at de dækker begge fag. Opgaven kommer til at ligge til grund for den mundtlige eksamen, som finder sted i maj/juni. Den endelige karakter fastlægges først efter den mundtlige eksamen, og vil være en samlet vurdering af den skriftlige opgave og den mundtlige eksamen.
NB: Hvis der ved bedømmelsen af en besvarelse opstår formodning om, at en eksaminand uretmæssigt har skaffet sig hjælp, eller hvis det i forbindelse med bedømmelsen af opgaven konstateres, at eleven ikke selv har udarbejdet besvarelsen, og/eller hvis væsentlige dele af den er afskrift fra ikke-angivne kilder, indberettes dette til skolens rektor. Bliver formodningen bekræftet, træffer rektor beslutning om eventuel bortvisning af eksaminanden fra skolen eller der gives karakteren -3.
SYGDOM
Såfremt du bliver syg i skriveperioden, skal du straks underrette rektor og fremskaffe lægeattest.
Rektor fastsætter tidspunktet for sygeeksamen for studieretningsprojektet (sandsynligvis i forbindelse med en ferie i forårssemestret). Eleven skal skrive i samme fag og kan skrive sygeprojektet inden for samme område, men der skal laves en ny opgaveformulering.
august 2019
Majken Miller/Søren Smith
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.