Kvalitet

Kvalitetsarbejde

Jf. BEK nr 497 af 18/05/2017 ” Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser” og BEK nr 2499 af 13/12/2021 ” Bekendtgørelse om erhvervsuddannelse” skal institutionen have et kvalitetssystem med det formål at sikre den løbende kvalitetsudvikling og resultatvurdering.

Struer Statsgymnasiums udmøntning af bekendtgørelsens krav tager udgangspunkt i skolens værdigrundlag:

Opgaveløsning på Struer Statsgymnasium hviler overalt på et fundament af seriøsitet og kvalitet. Centralt står elevernes læring, deres udbytte af undervisningen og deres trivsel. Vi møder eleverne med en pædagogisk linje præget af realisme og nærhed. Det betyder, at vi forholder os til eleverne som de er og ikke som nogen kunne ønske at de burde være. Vi ser hver enkelt elevs fremskridt – uanset hvor højt overliggeren befinder sig – og vi møder hver enkelt elev med den indstilling, at de har et potentiale der kan indfries gennem det fælles arbejde med klare mål og krav for deres læring. Eleverne skal opleve en skolegang, der giver mening.

Vi vil sende dimittenderne ud i det 21. århundrede som hele, veloplyste og videbegærlige unge, der kan agere kompetent i verdenen. Ikke bare som uddannede unge, men også som dannede mennesker. Det gør vi bedst, tror vi, med en solid faglighed som udgangspunkt for innovative, globale og digitale kompetencer.

På Struer Statsgymnasium er elever, ansatte og ledelse tætte på hinanden. Vi tror på fællesskabet som ramme for udvikling af kundskaber og kompetencer igennem dialog og samarbejde med andre. I dialogen med andre skal eleverne duellere på meninger og idéer med respekt for andres viden og holdninger.

Kernen i kvalitetsarbejdet er det oplevede fælles ansvar for kvalitetsudviklingen.

Vi lægger derfor følgende principper til grund for kvalitetsarbejdet:

  • Kvalitetsarbejde er et fælles ansvar og demokratisk – ansatte og elever skal inddrages
  • Kvalitetsarbejdet er en integreret del af skolens strategiske arbejde
  • Kvalitetsarbejde bygger på, at evalueringer og målsætninger gør en forskel
  • Kvalitetsarbejde tjener til udvikling – ikke til kontrol
  • Kvalitetsarbejde gør kvalitet målbart – med tal eller ord.


På den baggrund har vi udarbejdet et system der sikrer, at vi vil arbejde med udviklingen af kvaliteten

  • Løbende
  • Systematisk, dvs. med fastlagte arbejdsgange
  • Strategisk, dvs. fr at opfylde politiske og egne mål
  • Sammen


HER kan du se vores kvalitetssystem i detaljen.

Strategi 2022-2027 med handleplan

Her kan du finde skolens tidligere handleplaner:

Handleplan 2020-21

Handleplan 2019-20